Company of Heroes: Kompania Braci
Kolejna gra strategiczna stworzona przez autorów Warhammer 40,000: Dawn of War i popularnej serii Homeworld. Tym razem przenosimy sie do okresu Drugiej Wojny Światowej, a dokładniej rok 1944 "D-Day" lądowanie w Normandii. Wcielamy się w rolę Pana i Władcy życia i prowadzimy setki jednostek amerykańskich żonierzy w głąb Francji w celu zlikwidowania oddziałów III Rzeszy.
[attachment=4234:4.jpg]
Jak każda gra tego typu i CoH opiera się na głownych zasadach rozgrywki strategicznej czyli:
Zasoby.
Jednostki i ich ograniczona liczebność na misje.
Doświadczenie jednostek.
Ulepszenia i umiejętności specjalne.
Budynki i umocnienia polowe
Ad.1
Głównymi zasobami, ktore zdobywamy w trakcie gry w celu zwiększenia naszej potęgi to: amunicja, paliwo i zasoby ludzkie. Otóż każdy z zasobów pozyskiwany jest poprzez punkty strategiczne, każdy zasób ma przyporządkowany inny ich rodzaj. Paliwo oznakowane jest okręgiem z baryłką ropy, amunicja - okręgiem z trzema nabojami artyleryjskimi, a zasoby ludzkie - okręgiem z kropką w środku. W jaki sposób zdobywamy taki punkt strategiczny? To bardzo prosta i przyjemna sprawa. Tworzymy nowy oddział piechoty i przemieszczamy ją w kierunku danego punktu. Zdobywając kolejne punkty poszerzamy własny teren panowania i zwiększamy liczbę zasobów, ktore wydajemy na kolejne oddziały.
Ad.2
Jednostki produkowane są w odpowiednich budynkach, mogą też być przywołane za pomocą wsparcia logistycznego (doktryny). Różnice między jednostkami podobnego typu obu armii w większości są znaczące.
Istnieje ustalony limit utworzonych jednostek, którego nie można przekroczyć. Każdy oddział zajmuje określoną liczbę punktów. Limit zaopatrzenia można zwiększyć poprzez zdobywanie nowych sektorów strategicznych. Maksymalna ilość punktów do zajęcia to 90. Coraz częściej spotykamy się w grach strategicznych z tym, że nie tworzymy pojedynczych jednostek, tylko za jednym zamachem cały oddział składający sie z 5 żołnierzy. Tak samo jest w CoH.
[attachment=4231:1.jpg]
Ad.3
Teraz to do czego dążymy czyli ulepszanie jednostek po to żeby stawały się bardziej zaprawione w boju. Dłuższy czas przetrwania na polu walki to większa ilość zabitych Niemców w czasie wojny .
Dla piechoty najważniejszym uzbrojeniem dodatkowym jest broń maszynowa, zwiększająca siłę ognia oraz - w przypadku karabinów maszynowych - umożliwiająca ostrzał zaporowy piechoty przeciwnika, który doprowadza ją do przygwożdżenia. Niektóre drużyny mogą również wyposażyć się w granatniki, dające większą skuteczność w starciach z wojskami pancernymi. Jednostki inżynieryjne mają do dyspozycji także miotacze ognia, pozwalające na zniszczenie budynków, w których ukrywa się wróg.
Także jednostki pancerne mają dodatkowe wyposażenie, na przykład niemieckie czołgi i działa samobieżne można uzbroić w fartuchy gąsienicowe, które zapewniają ochronę gąsienic tych pojazdów. Z kolei amerykańskie czołgi mają lepsze wsparcie logistyczne w postaci trałów oraz buldożerów. Niektóre pojazdy mają możliwość domontowania lekkiego karabinu maszynowego na wieżyczce.
Dla pewnych jednostek istnieją określone typy ulepszeń, np. spośród pojazdów tylko wóz pancerny M8 Greyhound może podkładać wykupione wcześniej miny, a jedynie strzelcy mają na podorędziu bomby przylepne. Bywa też, że kupno dodatkowej broni pozbawia jednostkę unikalnej zdolności, np. po wyposażeniu w cztery karabiny maszynowe transporter M3 Halftrack przestaje być pojazdem transportującym.
Piechota może przejąć nadający się do użytku sprzęt ciężki przeciwnika, ale nie skorzysta ze specyficznych umiejętności tegoż, przykładowo Niemcy po przejęciu CKM-u Browning nie są w stanie użyć amunicji przeciwpancernej.
Ad.4
Budynki w CoH stanowią fundament naszej armii. To w nich szkolimy nowe jednostki, tworzymy ulepszenia, budujemy maszyny. Umocnienia polowe, w przeciwieństwie do budynków bazy, mogą być budowane w każdym miejscu na mapie i to niekoniecznie przez inżynierów. Niektóre rodzaje umocnień dają radę zbudować niektóre rodzaje żołnierzy - zależy to od armii, doktryn dowodzenia i rodzaju jednostki. Większość nie kosztuje nic, natomiast miny i stanowiska karabinów maszynowych (gniazda CKM-ów i bunkry) kosztują odpowiednio jednostki amunicji i paliwa.
[attachment=4233:3.jpg]
A teraz to co tygryski lubią najbardziej.
Piechota i artyleria US Army
Drużyna strzelców: Karabin M1 Garand, karabinek M1
Drużyna spadochroniarzy (wsparcie): Karabinek M1
Drużyna rangerów (wsparcie): Karabin M1 Garand, Bazooka
Snajper: Karabin Springfield M1903
Obsługa CKM-u M1917 Browning : Przenośny CKM M1917 Browning
Moździerz M2 z obsługą: Przenośny moździerz M2 60mm
57mm działko ppanc. M1 z obsługą
Haubica M2A1 105mm z obsługą (wsparcie)
Pojazdy US Army
Transporter półgąsienicowy M3: Karabin maszynowy M2 kalibru .50
Wóz pancerny M8 Greyhound: Działko ppanc. 37mm
Czołg średni M4 Sherman: Działo 75mm
Samobieżna wyrzutnia rakiet T34 Calliope (wsparcie) : 60 rakiet 4.5 cala, działo 75mm
Pojazd wsparcia M4 Sherman "Krokodyl" : Miotacz ognia
Niszczyciel czołgów M10 Wolverine : Działo ppanc. 76mm
Czołg ciężki M26 Pershing (wsparcie) : Działo 90mm
Myśliwiec bombardujący P47 Thunderbolt (wsparcie niekontrolowane) : 8 CKM kalibru .50, maks. 900 kg bomb lub rakiet
Piechota i artyleria Wehrmachtu
Drużyna pionierów : Pistolet maszynowy MP40
Drużyna volksgrenadierów : Karabin Kar98, jeden pistolet maszynowy MP44
Drużyna grenadierów : Karabin Kar98, pistolet maszynowy MP44
Drużyna szturmowców (wsparcie) : Karabin Kar98, karabin szturmowy StG44
Drużyna piechurów odznaczonych Krzyżem Rycerskim : Karabin szturmowy StG44
Oficer : Pistolet Luger
Snajper : Półautomatyczny karabin G43
Moździerz Granatewerfer 34 8mm z obsługą
CKM MG42 z obsługą
Działo ppanc. PaK 38 50mm z obsługą
Wieloprowadnicowa wyrzutnia rakietowa 150mm Nebelwerfer z obsługą
Działo ppanc./plot. 88mm Flak z obsługą (wsparcie)
Pojazdy Wehrmachtu
Mina samobieżna Goliat
Motocykl BMW R75 : Lekki karabin maszynowy MG 42
Transporter półgąsienicowy SdKfz 251: Lekki karabin maszynowy MG 42
Wóz pancerny SdKfz 234/1 "Puma" : Szybkostrzelne działko 20mm
Samobieżne działo szturmowe Stug IV : Działo StuK 40 75mm
Działo samobieżne StuH 42 (wsparcie) : Haubica 105mm FH18
Czołg średni Panzer IV : Działo 75mm KwK 40
Pojazd p-lot. Flakpanzer Ostwind : Szybkostrzelne działo plot. 37mm Flak 43
Czołg średni Panzer V "Pantera" : Działo 75mm KwK 42
Czołg ciężki Panzer VI "Tygrys" (wsparcie) : Działo KwK 36 88mm
Jeśli ktoś ma ochotę po ciężkim dniu w pracy lub w szkole wyżyć się, to właśnie dlatego polecam tą grę. Zbuduj wojsko i rozwal paru Niemców natychmiast poprawi Ci sie humorek. Zapraszam do wspólenj rozmowy na temat tego działa Relic Entertainment .
Użytkownik wodny edytował ten post 14 lutego 2010 - 02:27