praktyka oraz specjaliści od programowania twierdzą coś zupełnie innego. procesory wielordzeniowe nie dają wiele w przypadku aplikacji takich jak gry, ponieważ kod gry jest jednowątkowy i nie daje się przetwarzać na dwóch rdzeniach równolegle. zdarzenia z gry dziejące się w zależności od poczynań graczy nie dają możliwości przewidywania zdarzeń i odpowiednich modyfikacji kodu.
systemy operacyjne potrafią korzystać z wielordzeniowych procesorów, ale w ten sposób, że każdy rdzeń wykonuje inny proces. np. jeden obsługuje worda, a drugi w tym czasie kompresuje film kodekiem. to dużo daje jeżeli ktoś wykonuje różne prace graficzne, naukowe itp. jednocześnie. jednakże w grach to się nie zdarza bo gra uruchamia jeden proces, który jest przydzielany jednemu rdzeniowi w tym samym czasie. poza tym gry są pełnoekranowe i w czasie grania nie za bardzo można robić cos jeszcze.
żeby było możliwe wykorzystanie wielordzeniowości, kod gry musiałby zawierać specjalne instrukcje analizujące zdarzenia w grze i ustalające co może być przetwarzane równolegle na wielu rdzeniach. to jednak nie pozwoli na pełne wykorzystanie każdego rdzenia, a sama analiza i rozdział powoduje dodatkowe obciążenie procesora i zwiększenie objętości kodu. taka analiza często byłaby bardziej skomplikowana niż sam kod gry.
w chwili obecnej trwają prace nad nowym podejściem do kwestii programowania gier pod kątem wykorzystania wielordzeniowości procesorów. aby powstały takie gry konieczne są nowe kompilatory i modyfikacje języków programowania. w przyszłości pojawia się zapewne gry wykorzystujące wiele rdzeni jednocześnie. nie nastąpi to jednak szybko. inna sprawa, że na razie kłopot stanowią dwa rdzenie, a już producenci procesorów zapowiadają cztery i osiem. jak to wykorzystać do gier na razie nikt nie ma pojęcia.
firma Remedy wyprodukowała grę, w której jeden rdzeń odpowiada za ruchy postaci, a drugi za fizykę. jednakże objętość kodu i problemy synchronizacji powoduję, że nie widać znacznego przyspieszenia w porównaniu do wersji jednordzeniowej.
firma Valve zapowiada, że od tej pory wszystkie jej następne produkty będą robione z uwzględnieniem wielordzeniowości. firma zamierza wypuścić narzędzia programistyczne do budowy modyfikacji jej gry hl2, tak, aby programiści mieli ułatwione zadanie w tworzeniu gier wielordzeniowych.
na chwilę obecną gracze powinni wybierać raczej szybkie procesory jednordzeniowe niż wielordzeniowe.
więcej w PC World Komputer 6/2007
Użytkownik tyro edytował ten post 18 czerwca 2007 - 12:59