Sytuacja polityczna w Syriuszu wygląda następująco.
W wyniku wielkiej wojny na Ziemi pomiędzy Koalicją a Przymierzem większość systemu słonecznego została zniszczona. Przymierze wojnę przegrywało i nie widząc innego wyjścia, zbudowało 8 potężnych statków, które z zahibernowanymi kolonistami starały się uciez z układu w nieznamyn kierunku. Część statków zdołała sie wyrwać i dotarła w obszar galaktyki zwany Sektorem Syriusza.
Po 817 latach w Sektorze Syriusza są 4 główne kolonie zwane Domami, których mieszkańcy wywodzą się z 4 statków Przymierza, przybyłych tu z Ziemi : Liberty, Bretonia, Rheinland, Kusari.
Piąty statek Hispania przeładowany i sabotowany prawdopodobnie przez grupę członków koalicji, którzy dostali się na jego pokład, uległ zniszczeniu i resztka uratowanych nie dotarła do centrum Syriusza, osiedlając się na peryferiach. Są to Corsairs i Outcasts. Grupy piratów na tyle potężne, ze można ich zakwalifikować jako kolejne dwie kolonie.
Obecnie ujawniono, że był jeszcze jeden statek – Galia, uszkodzony, pozostawiony na pastwę Koalicji, zdołał jakoś wystartować i dotarł do Syriusza tworząc kolonię – Galia. Była ona ukryta przez 800 lat, wszelkie drogi do niej były zamknięte, zaminowane. W wyniku wojny domowej opozycja otworzyła przejścia do reszty Syriusza.
Kilkanaście lat temu koloniści napotkali na peryferiach Syriusza rasę wrogo nastawionych obcych zwanych Nomadami. Kontakt z nimi omal nie zakończył się zniszczeniem wszystkich kolonii ludzkich w tym sektorze. Jedynie dzięki odwadze i sprytowi kilku ludzi w tym Freelancera Trenta, udało się powstrzymać inwazję. (o tym jest kampania single player).
Zagrożenie jednak nie minęło, a wydarzenia doprowadziły do rozpadu sojuszu wielkich Domów. Najpierw rozpoczął się konflikt między Kusari a Bretonią o graniczne układy Tau. W wyniku ofensywy Kusari przejęła kontrolę nad systemami granicznymi i wkroczyła do Bretonii, zajmując część systemu Leeds.
Następnie z niejasnych przyczyn Liberty zaatakowała Rheinland w systemie Hudson, przejmując nad nim kontrolę. Chwilowo brak dalszych działań, ale obowiązuje embargo handlowe z obu stron.
Corsairs i Outcasts od wieków toczą ze sobą wojnę, która podzieliła wszystkie grupy przestępcze Syriusza na dwa obozy. Dodatkowo obie frakcje toczą wojny z Domami.
Monarchia Galijska jest wrogo nastawiona do reszty Syriusza. Oskarża pozostałych o zdradę i chce wywrzeć zemstę poprzez podbój i zniszczenie. Na szczęście mają spore kłaopoty wewnętrzne, dwie wojny galijskie z opozycją zwaną The Council. Chwilowo opozycja przejęła kontrolę w kilku systemach. Monarchia odcięła dostęp do głównych systemów Galii i szykuje się do kontrofensywy.
Dwie potężne frakcje The Order - tajna organizacja walcząca z Nomadami oraz Bounty Hunters Guild toczą między sobą wojnę o technologię obcych.
Dodajmy do tego konflikty miedzy lokalnymi grupami przestępczymi, między nimi a policją i wojskiem, otrzymamy jeden wielki chaos. Syriusz 817 lat po przybyciu Liberty jest bardzo niebezpiecznym miejscem.